CHAMPION

De sista stegen över mållinjen. Att röra vid korset på toppen. Handslaget efter slutsignalen. En känsla som är mäktigare än alla andra: att bli en champion. Att ha kämpat för något, svettats, levt - och därefter få njuta av segerkänslan. Det är ingen dålig idé av sport- och streetwearvarumärket Champion att välja just den här euforiska känslan som sitt varumärke. Det som gäller för tävlingar gäller även i vardagslivet: Den som tror på sig själv uppnår sitt mål. "Embrace your inner champion" är varumärkets motto. Den som tar detta till sig - och dessutom bär det på bröstet - är redan på god väg.

Läs mer!
111 Results

WE ARE THE CHAMPIONS

Bakom det ambitiösa varumärket Champion finns en lika ambitiös filosofi. Varumärket ser varje dag "som en ny chans att ta sig till nästa nivå. Vi kan inte alla vara den starkaste eller den snabbaste, men den bästa versionen av oss själva - det kan vi alla vara. " Ett tillstånd som varje (framtida) mästare arbetar mot. Och det är just för dessa människor som sportmärket designar sina kollektioner. Mästare i gymmet, mästare i vardagen, mästare på kontoret eller mästare på idrottsarenan - det har ingen betydelse, eftersom det finns en mästare i var och en av oss.

CHAMPION HOODIES BLIR TILL IT-PLAGG

"Det kan finnas många konkurrenter", säger varumärket som grundades 1919 i Rochester, "men bara en mästare." Företaget som grundades av bröderna Feinbloom specialiserade sig på sportkläder redan från början. Varumärket har alltid varit angeläget att stödja framtida mästare och försåg i början olika högskolors idrottsteam med tröjor. Från det nära samarbete med lag och deras tränare skapades det kända "Reverse Weave"-materialet till hoodiesna på 1940-talet. Målet med den patenterade textilproduktionen: att förhindra att tröjorna krymper när de kastas i tvättmaskinen efter matchen. "Reverse Weave" (på svenska "omvänt tyg") härrör från hur tyget fungerar. För att förhindra att tänjning på längden bearbetades tyget i tvärriktningen. Smart och framför allt slitstark. En annan bearbetningsinnovation på Champion-tröjor: sidopaneler på manschetter, nack- och halsringningar, som även ger varmreglering under och efter träning - men garanterat full rörelsefrihet. Den innovativa kvaliteten hos Champions sportkläder gick inte obemärkt förbi och skulle göra varumärket till en legend. Roliga fakta: Champion gjorde 1977 den första sport-bh:n för kvinnor. En innovation som varje sportande kvinna är tacksam för.

CHAMPION SOM SPONSOR

Efter att ha försett universitetsteam med tröjor runt 1920 inledde Champion ett samarbete med National College Athletic Association (NCAA) inom en ram licensprogram på 1960-talet, som slutligen kulminerade i ett partnerskap med National Football League (NFL) på 1970-talet. Stora tider, stora mål, stora mästare - över tiden blev märket till och med den officiella tillverkaren för alla 27 lag i National Basketball Association (NBA). Champion var förvisso en föregångare inom amerikansk sport: NBA:s guldålder var lika gyllene för Champion-märket, som blev känd som NBA-partner för de äkta och (hittills) mycket eftertraktade merchandising-produkterna från amerikansk basket.

GE MIG ETT C CHAMPION FÖRETAGSLOGOTYP

Champion kan nu se tillbaka på ett sekels erfarenhet och framgång. Och den typiska blå och röda "C" som bärs av konstnärer, idrottare och kreatörer runt om i världen har blivit en symbol för äkthet. Men lika gammal som varumärket är Champion-C:et inte. Den nuvarande logotypen etablerades 1950 - fram till dess ändrade den färg flera gånger och kunde endast ses på etiketten inuti. Den typiskt diskreta placeringen på bröstet har blivit ett varumärke. Men i kölvattnet av athleisure-hypen lade Champion mer fokus på logotypen och snart blev speciellt XXL-trycken på hoodiesarna och t-tröjorna populära. Nuvarande höjdpunkt inom streetwear: Roliga ryggsäckar med champion-logotypen, vilka man bär tvärs över bröstet.

CHAMPION STÅR FÖR HÅLLBARHET

Kanske är det för att varumärket ständigt utvecklas som Champion har förblivit en stor aktör inom sportkläder i nästan 100 år. Det fångar upp aktuella trender- och inte bara vad gäller stil. Personalförvaltning och produktion är nu så hållbara som möjligt. Champion ser kampen mot utnyttjandet av textilarbetare i modebranschen som sitt uppdrag - och har tillsammans med de andra varumärkena i Hanes Australasia-gruppen fått betyg A i Ethical Fashion Report från Baptist World Aid i Australien för sitt arbete att prioritera människor och natur.

CHAMPION HOODIES SOM IT-PIECE

Champion kan stolt säga att det är det varumärke som gjorde det mest populära sportplagget på 1900-talet riktigt stort: huvtröjor som även kallas hoodies. Ett ursprungligen helt igenom funktionellt plagg som designades för att hålla idrottarna varma under träning eller utanför planen. Komfort, rörelsefrihet, mysfaktor. Det är en annan anledning till att Champion är ännu mer populär idag - för med athleisure-trenden har sådana bekväma och ändå snygga activewear-plagg blivit både moderna och passar i vardagen. Champion-hoodies har blivit en athleisure-legend - och bärs inte längre bara av idrottare, utan också av modemedvetna människor - på såväl modeveckan som på kontoret.

CHAMPION HOS KELLER X

En spännande fusion av sport och mode: Champion-tröjor i vitt och rosa kombineras plötsligt av modeeliten med vinylkjolar och mamma-jeans (hej Instagram!), män bär Champion-sneakers till kavajer på kontoret, flickor går på klubb med kepsar med Champion-logotyp tillsammans med stora, glittrande örhängen. En hype som har gjort att många athleisure-fans dyker ner i djupet av sin garderob: Har jag inte en champion-hoodie förut? Om inte, oroa dig inte: I vårt innovativa Keller x-sortiment hittar du garanterat vad du letar efter.

Geschlecht

MÄRKE (1)

FÄRG

STORLEK