Lacoste

Nyckelordet "krokodil": många tänker på två rakknivskarpa tänder, andra på handväskor. Men vi tänker genast på Lacostes fashionabla streetwear-kläder. Lär dig mer!

  • NYHETER
94 resultat
CLOSE

Kön

MÄRKE (1)

STORLEK

POLOTRÖJAN MED KROKODIL

"Först och främst kännetecknas en elegant klädsel av att den är anpassad till situationen och omständigheterna", sade tennislegendaren René Lacoste 1933. Medlemmen av 1920-talets legendariska tennislag var lika mycket uppfinnare som idrottsman och för att anpassa formen till funktionen klippte han utan vidare av ärmarna på sin långärmade sportskjorta inför en tennismatch. En inspirationsblixt som också gjorde René Lacoste till designer - och som skulle bli en milstolpe för tennisgarderoben. Den kortärmade polotröjan var född och med den Lacoste-märket.

LACOSTE-KROKODILEN: EN SYMBOL SOM FÖDDES

Att skära av ärmarna hade dock inget att göra med den framtida logotypen, Lacoste-krokodilen. Det kommer faktiskt från smeknamnet "Alligatorn" som en amerikansk journalist gav René Lacoste. Han hade hört Lacostes tränare skämta om att lova honom en dyr resväska i krokodilskinn som belöning för att han vann David Cup i Boston före en match 1923. Att använda namnet "Alligator" som varumärkeslogotyp för Renés kortärmade polotröjor var ett självklart drag - och på så sätt tog den gröna reptilen steget in i sportklädesindustrin.

PETIT PIQUÉ: ELEGANS FÖR ÖGAT, KOMFORT FÖR HUDEN

Tennisspelaren René Lacostes uppfinningsrikedom var inte begränsad till att använda saxar på skjortärmar. Materialet för polotröjorna skulle också förbättras. Inte bara för att de ska vara bekväma, utan också för att de ska vara lämpliga för vardagligt bruk. Den första formen av athleisure-trenden? Kanske. Eftersom den typiska polotröjan har sin eleganta och rena look att tacka Lacoste för sin egen "Petit Piqué". En stickteknik som utvecklats av René Lacoste och som väver bomull av hög kvalitet till ett speciellt nät på en cirkulär vävstol. Resultatet: ett mycket flexibelt och motståndskraftigt tyg som känns behagligt på huden och inte ger upphov till irritation även vid sport. Servera, poäng, set och vinn!

FOKUSERA PÅ FRANSK KUNSKAP

Tillverkningsprocessen för de berömda Lacoste-polotröjorna har förblivit oförändrad sedan starten 1933 i Troyes, den franska textilhuvudstaden. Än idag består skapandet av en Lacoste-skjorta av fem steg: Väva petit piqué-tyget, färga det, klippa det, lägga till krokodillogotypen och slutligen sätta ihop delarna. Till och med logotypen är av högsta kvalitet in i minsta detalj: det krävs upp till 1 600 handstygn för en Lacoste-krokodil. Experthantverk som lönar sig: i över 85 år har Lacoste-skjortan varit en ständig favorit på marknaden - och om du tittar närmare på den är den ett riktigt konstverk.

TEAMKÄNSLA ÄR FÖRETAGSFILOSOFIN HOS LACOSTE

René Lacoste inledde inte bara en kärleksaffär med tennisspelet. Han var också förtjust i den trettonfaldiga vinnaren av de franska golfmästerskapen. "Det fanns en riktig laganda mellan oss på grund av vårt gemensamma mål", säger Lacoste-grundaren när han beskriver sitt förhållande och det designarbete han utförde tillsammans med sin fru Simone de la Chaume. Med en sådan entusiasm för bollsporter var det ingen överraskning att deras dotter Catherine också inledde en framgångsrik idrottskarriär och efter att ha vunnit US Open och otaliga turneringsvinster är hon fortfarande en av de bästa golfspelarna i dag. En passionerad anda som även återspeglades i Lacoste-företaget. Sedan 1933 har märket stöttat tennis- och golfspelare som älskar bollsporter lika mycket som Lacoste-familjen och som delar samma sportanda. Mats Wilander, Guy Forget och Gustavo Kuerten är bara några av de oförglömliga internationella idrottslegender som har varit nära förknippade med Lacoste.

FRÅN POLOTRÖJA TILL LÖPARSHOW

"Vi måste alltid hoppas på att spela bättre än vad vi någonsin har gjort tidigare", sade Lacoste. Det är en filosofi som också återspeglas i hans varumärke. Den utvecklas hela tiden, tar fasta på aktuella trender, vågar prova nya saker, experimenterar - utan att förlora sig själv ur sikte. Än idag förvånar Lacoste-kollektionerna på catwalken med nya oväntade mönster som ändå hyllar varumärkets klassiska franska stil. Så var fallet med Lacostes kollektion för hösten/vintern 2019, som just visades i Paris: På catwalken fanns långa raka kappor med flödande Marlene-byxor, överdimensionerade polotröjor med sportiga kepsar, omtolkade polotröja-kragar i färgglada stickor som uppdaterade den dominerande färgpaletten av grädd- och kameltoner. Särskilt framgångsrika: Stilen består av långa sidenklänningar över vilka man bar typiska polotröjor i XXL. Och alltid däremellan, även om den inte är grön på banan: den typiska Lacoste-krokodilen.