LACOSTE

Nyckelord "krokodil": Vissa tänker på två rader av rakbladsvassa tänder, andra på handväskor, ytterligare andra på handdockorna på dagis. Men om du specifikt frågar efter den första bild som hoppar upp i huvudet när du säger ordet "krokodil", är svaret mycket mer enhetligt: Lacoste-logotypen! Den ljusgröna broderade reptilen är det kända varumärket på klassiska polotröjor, den avslappnade eleganta stilen för tennis- och golfspelare, tidlöst avslappnat fransk chic. Kort sagt är det symbolen för ett kultmärke som har format sport. och modescenen i över 85 år.

Läs mer!
106 Results

POLOTRÖJAN MED KROKODILEN

"För det första kännetecknas eleganta kläder av deras lämplighet för situationen och omständigheterna", sade tennislegenden René Lacoste 1933. Som medlem av det legendariska tennisteamet från 1920-talet var han lika mycket en uppfinnare som idrottsman och lät formen anpassa sig efter funktionen när han klippte av sin långärmade sporttröja före en tennismatch. Ett snilledrag som gjorde René Lacoste till designer också - och som skulle bli ett grundplagg i tennisgarderoben. Den kortärmade polotröjan hade kommit till världen och med den varumärket Lacoste.

LACOSTE-KROKODILEN: HUR SYMBOLEN KOM TILL

De avklippta ärmarna hade dock ingenting att göra med den framtida märkeslogotypen, Lacoste-krokodilen. Den kommer faktiskt från smeknamnet "The Alligator", som en amerikansk journalist gav René Lacoste. Han hade hört hur dennes tränare före en match 1923 hade lovat honom en dyr resväska av krokodilskinn som belöning om han vann Davis Cup i Boston. Att använda namnet "Alligator" som en varumärkeslogo för Renés kortärmade polotröjor var självklart - och så nästlade sig den gröna reptilen in i sportklädesindustrin.

DENNA LILLA PIKÉN: ELEGANS FÖR ÖGAT, KOMFORT FÖR HUDEN

Tennisspelaren René Lacostes uppfinningsrikededom begränsade sig dock inte till avklippta tröjärmar. Även polotröjans material skulle vara perfekt. Inte bara för att vara bekväm utan även för att kunna fungera i vardagen. Det första athleisure-plagget? Kanske det. Den typiska polotröjan kan ju tacka Lacostes egen "Petit Piqué" för sin eleganta, stilrena look. En stickteknik som utvecklats av René Lacoste som väver högkvalitativ bomull på en rund väv till ett speciellt nät. Resultatet: Ett mycket flexibelt, resistent tyg som är behagligt för huden och inte orsakar irritation under fysisk aktivitet. Serve, poäng, set och seger!

FOKUS PÅ FRANSK SAVOIR-FAIRE

Tillverkningsprocessen för de kända Lacoste-polotröjorna har varit oförändrad sedan den grundades 1933 i Troyes, den franska textilhuvudstaden. Hittills består skapandet av en Lacoste-tröja av fem steg: vävning av petit piqué-tyget, färgning, skärning, fastsättning av krokodillogotypen och slutligen montering av delarna. Även logotypen är av högsta kvalitet in i minsta detalj: en Lacoste-krokodil kräver upp till 1600 handstygn. Handarbete av experter som lönar sig: I över 85 år har Lacoste-tröjan varit en ständig favorit på marknaden - och om du tittar noga, är det ett riktigt konstverk.

TEAMSPIRIT ÄR FÖRETAGSFILOSOFI HOS LACOSTE

René Lacoste älskade inte bara tennisspelet. Den 13-faldiga vinnaren av de franska golfmästerskapen hade gjort honom förälskad. "Vårt gemensamma mål var en riktig laganda mellan oss", beskrev Lacoste-grundaren sin relation till och gemensamma designarbete med sin fru, Simone de la Chaume. Med sådan entusiasm för bollsport var det inte förvånande att även deras dotter Catherine hade en framgångsrik sportkarriär och, efter att ha vunnit US Open och otaliga turneringar, fortfarande räknas till de bästa golfspelarna någonsin. En passionerad anda, som också reflekterades i Lacoste-företaget. Varumärket har sedan 1933 stött tennis- och golfspelare som älskar bollsport lika mycket som Lacoste-familjen och som har samma sportanda. Mats Wilander, Guy Forget och Gustavo Kuerten är bara några av de oförglömliga internationella sportlegender som var nära förknippade med Lacoste.

FRÅN POLOTRÖJA TILL MODESHOW

"Vi måste alltid hoppas att vi ska spela bättre än vi någonsin spelat förut," sa Lacoste. En filosofi som återspeglas i hans varumärke. Det fortsätter att utvecklas, tar upp aktuella trender, vågar nya saker, experimenterar - utan att förlora sig själv. Till denna dag drar Lacoste-kollektionerna uppmärksamhet till sig inom modevärlden, med fräscha, oväntade mönster som fortfarande hedrar varumärkets klassiska franska stil. Så även Lacostes höst/vinter 2019-kollektion, som just har visats i Paris: här såg man långa, rakt skurna rockar till böljande Marlene-byxor, överdimensionerade polotröjor till sportiga mössor, omtolkade polotröjskragar i färgglad stickning som bröt av mot färgpaletten av kräm- och kamelnyanser. Särskilt lyckat: stilbrottet där långa sidenklänningar bars tillsammans med typiska polo-undertröjor i storlek XXL. Och alltid med, men inte alltid grön: den typiska Lacoste-krokodillen.

Geschlecht

MÄRKE (1)

FÄRG

STORLEK