Veja

Design möter hållbarhet. Veja tänker helt och hållet om sneakeren. Lär dig mer!

  • NYHETER
130 resultat
CLOSE

Kön

MÄRKE (1)

STORLEK

VEJA FÖR ÖPPENHET OCH RÄTTIGHET: 180 graders svängning för snakeindustrin

Sébastien Kopp och François-Ghislain Morillion är öppna för den stora utmaningen. I början av 2000-talet bestämde de sig för att återuppfinna sneakers. Inte mer. ”Vi bestämde oss för att göra sneakers för att de fungerar som en symbol för vår generation och era” Säger de två. ”Samtidigt representerar de som en produkt de största problemen som globaliseringen skapar när det gäller produktion, distribution och använda sig av.” Att återuppfinna sneakern för att göra så mycket vinst som möjligt var uteslutet. Istället tinkade Kopp och Morillion två pelare för sitt nya varumärke.

Design uppfyllde samhällsansvaret - och 2003 satte de de två direkt på planet till Brasilien. Grundläggande arbete. För att skapa grunden för en omedelbar försörjningskedja träffade de först bomullsodlare i norr och sedan gummipapper i Amazonas. Kopp och Morrillion ville vända sneakeraffären upp och ner, skapa transparenta leveransvägar, handla rättvist med sina leverantörer och leva upp till sitt ansvar gentemot samhället och miljön med sitt varumärke. Plan upprättad, företag grundat. I februari 2005, vid Palais de Tokyo i Paris, presenterade de två allmänheten vad de hade arbetat med i flera år. Veja föddes.

VEJA: FAIR X HÅLLBAR X MEDVETANDE

Materialet. Vejas produktionskrets är baserad på honom. Varumärket hämtar därför gummit för sulorna på sina sneakers direkt från Seringueiro-samhällen i Amazonas. Å ena sidan säkerställer den att de som gör en stor del av arbetet får en skälig andel av inkomsten. Å andra sidan sparar den direkta vägen vatten, utsläpp och energi. För att göra detta använder varumärket ekologisk bomull direkt från sina brasilianska producenter. Veja å andra sidan klarar sig utan läder. Tungmetaller som krom, ett traditionellt garvmedel, ersätter elden och solbränner bara ditt läder med vegetabiliska källor. Detta förhindrar metallförorening av grundvattnet. Inga Veja-artiklar utan miljömedvetenhet. Därför ser elden också ut på gatorna i Sao Paulo och Rio de Janeiro. Från plastflaskorna som samlats in där gör hon vattentätt nät för sulorna på sina sneakers med tre återvunna plastflaskor per par. Liten sko, stor påverkan.

VEJA PÅ KELLER X: ENKEL SNEAKERSTIL FRÅN FRANKRIKE

Att bara titta på sitt eget ansvar skulle sätta Veja i trubbel. Den andra pelaren saknades. Veja-produkter behöver båda, en medvetenhet om sociala och ekologiska frågor samt ett öga för sitt eget utseende. Detta är vad Sébastien Kopp och François-Ghislain Morillion en gång ville ha. Så här har varumärket implementerat det fram till i dag. Det är därför Veja tar längre tid än andra företag att designa sina mönster, men svänger inte pennan för långt. Enkel gatustil slår ett påträngande rop för uppmärksamhet. I Veja-butiken kan du få enkla, snygga sneakers med en omisskännlig silhuett och i återhållna färger. Det stora "V" på sidan fungerar som en stilförsegling. Dessutom finns det subtila bokstäver på versen. Tillräckligt. Tillräckligt. Allt sagt. Njut? Veja finns online på Keller x. I Veja-butiken kan du få de minimalistiska Stilar som ser lika bra ut på kontoret som de gör under en avslappnad middag med det bästa eller en rundtur i staden.

VEJAS VÄG I OFFENTLIG PERSEPTION: UTAN ANNONSERING, FÖR DET MED HÖRDÖRK

Spara onödiga kostnader för att kunna stödja nödvändiga frågor mer intensivt. På Veja har idén för länge sedan lämnat planeringskokongen. Istället för att investera i reklam föredrar varumärket att investera i sina material och produkter. Fransmännen fann att de stora varumärkena investerade cirka 70 procent av sina utgifter i marknadsföring. För mycket tänkte de och sänkte reklambudgeten helt. Veja spenderar inte en cent på reklam. En chans.

Detta gör att varumärket kan koncentrera sin budget på sin produktion utan att i slutändan skicka knappt prisvärda produkter till Veja-återförsäljare. Med tanke på de sociala och ekologiska åtgärderna behövs fem till sju gånger mer pengar för att producera Vejas produkter. Kostnaden i butiken? Inte högre än andra märken. Avstående från reklam gör det möjligt. Speciellt eftersom det inte längre är nödvändigt ändå. Nyheten om rättvisa sneakers har spridit sig så intensivt att även Meghan Markle, nu hertiginna av Sussex, redan hade på sig ett par Vejas för en promenad. Deras val föll på Veja V-10, en av märkets mest populära stilar.

DISKRET ELEGANS À LA VEJA

Det enkla gör det enkelt för dig. Istället för att leta efter det exakta matchningsmönstret, den exakt matchande färgkombinationen, avrundar den din outfit diskret och snyggt. Det är precis vad Veja har perfektionerat. De återhållna stilarna passar bra både med jeans och chinos eller kjolar. Luvtröja? Tröja? T-shirt? Skjorta? Allt är möjligt. Vejas erbjudanden är till och med lämpliga för det något mer exklusiva tillfället som du fortfarande vill lossna med ett avslappnat par sneakers.

VEJA X NORSKA PROJEKT X LACOSTE

Enkla parkas, monokroma tröjor, huvtröjor och skjortor. Norse Projects ger skandinavisk understatement på gatorna, Veja ger fransk designkonst till din sneaker-samling. En stilallians, direkt från himlen. Det betyder inte att du inte kan stanna helt i Frankrike: kombinera "V" Och Crocodile. Avslappnade stilar av Lacoste är inte mindre lämpliga för en gemensam street catwalk-utflykt med din Veja-sneaker.